mustang con

MUSTANG TREKKING

Mustang

Het Koninkrijk Lo is heel lang één van de meest verborgen gebieden gebleven van het oostelijk continent. Inderdaad, ongeacht het feit dat dit kleine koninkrijk vermeld werd in kronieken die dateren van het einde van de 18de eeuw, zal het duren tot 1952 voor de eerste vreemdeling, met name de Zwitserse geoloog Tony Hagen, dit afgelegen landje bezoekt.

Dit dorre en onherbergzame stukje land is een Nepalese enclave in het immense Tibet. Zijn noordelijke grens wordt gevormd door de majestueuze Himalaya reuzen.

Zijn geografische ligging maakte het ook erg moeilijk om dit land te bezoeken. Daarbij kwam nog dat de beruchte Tibetaanse Khampa-strijders regelmatig vanuit dit gebied de Chinese bezetters van Tibet het vuur aan de schenen legden, wat de Nepalese regering heel wat moeilijkheden bezorgde.

Intussen is de relatie tussen Nepal en hun grote buur in het noorden meer ontspannen en is mits bepaalde voorwaarden een bezoek aan Mustang mogelijk. Mustang wordt door zijn inwoners Lo genoemd.

Mustang komt waarschijnlijk van het door de Nepalezen verkeerd uitgesproken naam van de hoofdstad van Mustang nl. Mantang. De naam wordt "Moostang" uitgesproken en heeft uiteraard niets te maken met de auto of het paard met dezelfde naam.

Opper Mustang bestaat uit twee uitgesproken delen. Het eerste deel bestaat uit de vijf zuidelijke dorpen bevolkt met mensen die zouden afstammen van de Manangis (bewoner van Manang), het tweede deel uit het oude Koninkrijk Lo met zoals reeds vroeger vermeld een taal, cultuur en traditie die zuiver Tibetaans is.

De hoofdstad van Lo is Manthang, deze naam komt van Tibetaanse uitdrukking "vlakte van aspiratie". Vele teksten verwijzen naar Lo Manthang als hoofdstad maar dit is niet correct. Dus het gedeelte van het Mustang district noordwaarts voorbij Samar is Lo met als hoofdstad Manthang. De Koning van Lo heet Lo Gyelbu of in het Nepalees "Raja"

Het gebied heeft een lange en rijke geschiedenis, daarom is het ook één van de interessantste plaatsen van Nepal. De vroegste geschiedenis van Lo is gewikkeld in een kleed van legenden, mythen en mysteries. Toch bestaan er teksten van gebeurtenissen die dateren van de 8ste eeuw. Zo is het zeker dat de Tibetaanse dichter Milarepa, die leefde van 1040 tot 1123, Lo bezocht. Mustang maakte ooit deel uit van Ngari, de vroegere naam van West-Tibet. Ngari geen politieke entiteit maar eerder een losse verzameling van feodale staatjes waaronder ook Dolpo. In de veertiende eeuw maakte Ngari en het huidige West-Nepal deel uit van het Malla imperium dat regeerde vanuit Sinja.

Algemeen wordt aangenomen dat in 1380 koning Ame Pal de stichter was van het koninkrijk Lo.

De huidige Mustang Raja is de rechtstreekse afstammeling van Ame Pal. Ame Pal of zijn vader veroverde een groot deel van de boven Kali Gandaki en was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Lo en de bouw van verschillende gompa's.

Toen in 1762 Prithvi Narayan Shah koning werd van Nepal verenigde hij de verschillende staatjes tot het huidige Nepal. Bij zijn dood had hij het grootste deel van Nepal onder controle. Zijn opvolgers annexeerden in 1789 Jumla maar de Gorkha legers vielen nooit Lo binnen. Zij respecteerden de wetten van de Mustang Raja en al werd Lo een deel van Nepal toch behield de Koning van Lo zijn titel en een bepaalde autonomie. Deze status behield hij tot 1951. In 1950 werd de toenmalige Rana heersers verjaagt en Koning Tribhuvan herstelde de wetten van de Shah monarchen. Hierdoor werd Lo een meer uitgesproken deel van Nepal. De Raja kreeg werd ere-kolonel van het Nepalese leger. Ê

Een tocht naar Lo verloopt door een ruig en boomloos landschap. Sterke winden blazen steken op meestal rond het middaguur. Daar Lo in de regenschaduw ligt van de Himalaya is de neerslag er erg lager dan in de rest van Nepal. Alleen in de moesson periode valt er een weinig neerslag. In de winter is gans het gebied bedekt met een dikke sneeuwlaag. Lo is te vergelijken met het Tibetaans hoogplateau. Afwisselende grijze en gele en door de wind ge‘rodeerde heuvels rollen door het landschap. Er is een weinig meer regen in de lager gelegen delen van de boven Mustang. De dorpen liggen uren van mekaar en duiken als luchtspiegelingen op aan de horizon. In de zomerperiode nadat alle landbouwgewassen hun kop opsteken vormen ze groene oase in een woestijnlandschap.

Men treft hier stenen huizen maar de meesten zijn in door de zon gebakken stenen of leem. Indrukwekkende bouwsels zoals de stadsmuren en het vier verdiepen tellende paleis van Lo-Mantang zijn op deze manier gebouwd. Er wordt beweerd dat er vroeger uitgestrekte bossen waren in Lo maar nu is men verplicht het nodige hout aangesleept vanuit het verre Jomosom. Men gebruikt ook het snoeihout van de in ieder dorp zorgvuldig aangeplante populieren.

De mensen van Lo noemen zichzelf "Lobas", maar het word eigenlijk "Lopa" uitgesproken en betekend het volk van Lo.

Tengevolge van de sneeuw speelt het trekking seizoen zich af tussen eind maart en begin november. De weg loopt niet extreem hoog maar kou, stof en de gebruikelijke sterke namiddagwinden maken deze trekking een stuk moeilijker dan andere tochten in Nepal. Het stof dringt overal in en is een echte plaag voor het film- en videomateriaal.

Toch is een trekking naar dit afgelegen Koninkrijkje de inspanning waard.

Kaart:

De vertrek- en retourdatum kan je zelf bepalen daarna maken we een offerte rekening houdend met de duur van de tocht en het aantal deelnemers

Moeilijkheidsgraad: zie info moeilijkheidsgraad

Vliegtuigmaatschappijen: Qatar Airways, Etihad Airlines en h Airlines

DAG TOT DAG BESCHRIJVING

Heen en terugreis:

Naargelang de vertrekdatum is het zo sommigen reizigers vòòr de trekking 1 of 2 dagen in Kathmandu verblijven. Deze tijd kunnen ze gebruiken om een bezoek te brengen aan de bezienswaardigheden van de Kathmanduvallei. De dag tot dag beschrijving omvat dus alleen de trekking.

DAG 01 - Kathmandu (1.400m) - Pokhara (900m)

Het duurt een ganse dag om de +/- 200Km tussen Kathmandu en Pokhara overbruggen. De "Pritvi Highway" , een door de chinezenaangelegde en geasfalteerde weg kronkelt mee met de Trisuli rivier. Onderweg vloeit deze laatste samen met de Marsyandi die haar oorsprong heeft in het Annapurnamassief.. s'Avonds is het het geschikste ogenblik om een landeling te maken langs het prachtige Pewa meer.

DAG 02 - Pokhara - Jomosom (2.700m)

In de vroege uurtjes vliegen we naar Jomosom. Deze bergvlucht is erg afhankelijk van de weersomstandigheden.Eens ter plaatse aanmelden bij de plaatselijke autoriteiten voor de controle van de "permits" die ons toegang moeten geven tot Mustang. Overnachting in lodges of tenten.

DAG 03 - Jomosom (2.700m) - Kagbeni (2.800m)

We betreden een volledig andere wereld, hevige rukwinden maken er ons attent op.Terwijl we door deze met stenen bedekte Kali gandaki vallei trekken zullen onze Sherpa's er een spelletje van maken om zwarte stenen terug te vinden die zeefossielen bevatten die volgens kenners 400 miljoen jaren oud zouden zijn. Kagbeni is een eigenaardig versterkt dorp dat het einde van de Mustang vallei afsluit.

DAG 04 - Kagbeni (2.800m) - Chhuksang (2.950m)

Vandaag kruisen we in Kagbeni het uithangbord "restricted area", dit is het signaal dat we defintief het Mustang koninkrijk betreden.Na 3 uur stappen komen we in het mooie dorpje Tanghe. Hier nemen we de tijd om de ru•nes van de burcht te bezoeken via de ongeplaveide straatjes. We trekken nu verder naar Chhuksang dat we na ongeveer 1u30 bereiken. We bezoeken dit versterkte dorp dat uit drie entiteiten bestaat.

DAG 05 - Chhuksang (2.950m)- Samar (3.540m)

We volgen de bedding van de Kali Gandaki die nu Mustang Khola heet en steken een nieuwe brug over. We stijgen naar Chele, een net dorp gebouwd op een plaats die een kijk heeft op de ganse vallei. Het valt op dat we vanaf nu te maken hebben met een nieuwe etnische groep met hun eigen zeden en gewoonten. De weg stijgt verder naar een klein plateau afgezoomd met stenen. Zicht op het ommuurde dorp Gyagar. We vervolgen onze weg die als het ware een balkon vormt in de rotswand, met soms steile uitgehouwen trappen.Vanaf onze eerste col (3.530m) zicht op de Damodar keten.We dalen af naar Samar, typisch dorp met zijn populieren, zijn irrigatie-systeem en sympatieke bewoners. We brengen een bezoek aan de school en het klooster. Kampplaats naast het dorp.

DAG 06 - Samar (3.540m) - Geling (3.520m)

Er bestaan twee wegen om naar Geling te gaan, de ene volgt de heuvelwand en neemt 4 uren in beslag. De andere volgt wat men noemt "de weg der pelgrims" en vraagt meer tijd. Het is deze laatste die we gaan volgen. Een steile weg die afdaalt in een canyon brengt ons in een andere wereld. We komen terecht in een heilige grot die door de bewoners wordt vereerd vooral door de aanwezigheid van een stalaktiet die op een chorten gelijkt.We trekken verder door een andere canyon die ons naar Shtangmochen(3.700m) brengt waar we de hoofdweg vervoegen. Na een kleine col (3.860m) dalen we definitief af naar Geling waar we overnachten.

DAG 07 - Geling (3.520m) - Tramar (3.800m)

Bezoek aan het klooster van Geling. Volgens de auteur Pessel is Geling de poort naar Mustang. We beklimmen een col van 3.950m en dalen daarna af naar het gehucht Germi, een ander mooi plaatsje. We lunchen in een Gemi's huis. De weg gaat een stuk steil omhoog en volgt dan de heuvelwand tot het dorpje Tramar. Grote rode rotsmassa's sluiten de horizon af.

DAG 08 - Tramar (3.800m) - Lo Gekar - Tsarang (3.580m)

Steile klim naar het klooster van Lo Gekar. Bezoek aan dit 11de eeuwse klooster. We vervolgen onze nu gemakkelijke weg tot Tsarang waar we kamperen. Bezoek aan het klooster dat hoog boven het dorp torent. Rond het dorp zijn ook verschillende merkwaardige zaken die kunnen bezocht worden

DAG 09- Tsarang (3.580m) - Lhomantang (3.750m)

Bij het verlaten van Tsarang komen we voorbij een kleine waterkrachtcentrale.Ook verschillende graanmolens werken op deze bergrivier, een chorten duidt aan dat we het dorp verlaten. Onderweg zien we verschillende huizen die in de rotsen zijn uitgehouwen. Een uitgedroogde vallei die langzaam groen wordt, leidt ons naar een col waar de gebedsvlaggen ons begroeten (3.870m). Van hieruit hebben we een zicht op de vallei van Lhomantang. Er wacht ons nog een uurtje stappen voor we de omwallingsmuren van de hoofdstad van Mustang doortrekken. De stad heeft twee toegangspoorten: de belangrijkste in het noorden en een meer verborgen langs de zuiderkant. We kamperen buiten de stadswallen.

DAG 10/11 - Lhomantang (3.750m) en zijn omgeving

We kunnen moeilijk op voorhand voorspellen welke zaken we zullen mogen bezoeken en welke niet, alles hangt af van de "goodwill" van de plaatselijke autoriteiten die hier het mooi weer maken. Hopelijk ontvangt de Koning van Mustang ons met een kop Tibetaanse thee. (thee gemengd met ranzige boter en zout)

DAG 12 - Lhomantang (3.750m) - Dhie (3.3360m)

We trekken terug over de pas boven Lhomantang en volgen de linker bedding van de Mustang khola. Er staan ons enkele moeilijk doorgangen te wachten. We krijgen weer een kleine col om dan af te dalen langs een soms steile weg. We krijgen soms het gevoel in een maanlandschap terecht gekomen te zijn.We overnachten in Dhie.

DAG 13 - Dhie - Yara (3.760m) - Gara (3.870m) - Yara (3.760m)

Na 1u30 stappen door een tamelijk brede kloof bereiken we Yara. Onderweg ontmoeten we in de falaisen uitgehouwen grotwoningen. We trekken verder naar Gara dat niet op de normale trekkingroute ligt. De bewoners zijn dan ook erg gelukkig dat zij bezoek krijgen van een aantal vreemdelingen. We brengen een bezoek aan een in de rotsen uitgehouwen kloostertje. (Lori Gompa) We keren terug naar Yara waar we overnachten.

DAG 14 - Yara (3.760m) - Tange (3.320m)

De weg daalt eerst af tot 3.350m naar de Ghechang Khola om dan weer op te klimmen tot 3.800m, om dan weer naar beneden te duiken. We slaan ons kamp op buiten het dorp Tange. Bezoek aan het verlaten dorp met een opmerkelijke architectuur.

DAG 15 - Tange (3.320m) - Tetang (3.050m)

Het wordt een lange dag vandaag en zoals altijd in dit land, gaat op het op en neer. De weg gaat eerst horizontaal tot bij een stroom en stijgt dan steil tot 4.100m. Na 3 uur Nepalees plat ! ! dalen we steil naar beneden tot Tange, gelegen voor Chhuksang. Tange, een versterkt dorp, is een op sterven na dood dorp door gebrek aan water dat niet meer tot het dorp komt. Kampement in de omgeving.

DAG 16 - Tetang (3.050m) - Muktinath (3.650m)

Het wordt een relatief gemakkelijke klim van 3u30 over een col naar Muktinath. Eens de col over verlaten we Mustang. We bezoeken het belangrijke heiligdom van Muktinath. We kamperen in de omgeving.

DAG 17 - Muktinath (3.650m) - Jomosom (2.700m)

Gemakkelijke dag. We gebruiken de weg die de Annapurnatrekkers na de Thorung La naar Jomosom brengt.

DAG 18 - Jomosom (2.700m) - Pokhara (900m) - Kathmandu (1.400m)

De vlucht is erg afhankelijk van de weersomstandigheden, dat is ook de reden dat twee reserve dagen hebben voorzien in Kathmandu.